W ostatnim dniu lipca delegacja Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, w składzie: Katarzyna Furmanek (Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK Sp. z o.o.), Henryk Orfinger (Dr Irena Eris S.A.), Blanka Chmurzyńska-Brown (L’Oréal Poland and Baltic HUB), Justyna Żerańska i Ewa Starzyk (biuro związku) spotkała się z ministrem Michałem Jarosem i przedstawicielami Ministerstwa Rozwoju i Technologii.
O czym dyskutowaliśmy? Poruszyliśmy przede wszystkim największe wyzwania stojące przed sektorem kosmetycznym, w których liczymy na wsparcie MRiT.
Wśród poruszonych wątków były m.in.:
- deregulacje, w tym kwestie Omnibusa VI i innych uproszczeń regulacyjnych. Na poziomie administracji (zarówno PL jak i EU) nadal brakuje koordynacji procesów uproszczeń, a nad szczegółowymi zagadnieniami pracują te same zespoły, których zadaniem była… regulacja sektorów przemysłu przez ostatnie 20 lat. Zdaniem Kosmetycznych we wszystkich procesach deregulacyjnych – kluczowych dla przyszłości polskiego przemysłu i jego konkurencyjności na rynku europejskim i globalnym – to MRiT powinno pełnić rolę resortu wiodącego i wspierać przedsiębiorców w budowaniu szerokiego poparcia wśród państw członkowskich dla podejścia sprzyjającego rozwojowi przemysłu;
- zainicjowanie realnego dialogu z Ministerstwem Klimatu i Środowiska w sprawie systemu ROP. Bez wdrożenia efektywnego mechanizmu gospodarki odpadami opakowaniowymi, przedsiębiorcy w Polsce nie będą w stanie zrealizować wymagań rozporządzenia PPWR, w szczególności dotyczących poziomów recyklatów w opakowaniach i całkowitej recyklowalności opakowań;
- eksport i programy jego wsparcia, z których firmy z branży kosmetycznej aktywnie korzystają i dzięki którym dofinansowują udział w międzynarodowych targach, misjach gospodarczych i innych działaniach promocyjnych. Tu zaapelowaliśmy po pierwsze o obniżenie wymaganego minimum eksportowego do poziomu 10–12%, co pozwoli większej liczbie innowacyjnych MŚP na skorzystanie z tego instrumentu. Po drugie natomiast staraliśmy się przekonać zespół resortu rozwoju do projektowania tych programów wyłącznie dla branży kosmetycznej w sposób długofalowy, strategiczny, skoordynowany, budujący rozpoznawalność Polski i rodzimych marek kosmetycznych na wielu rynkach i realnie wspierający firmy.
Dziękujemy resortowi rozwoju za otwartość na dialog i uwagę poświęconą branży kosmetycznej. Mamy nadzieję na jeszcze więcej takich spotkań w najbliższej przyszłości!