Od dziś Polska jest drugim po Francji europejskim krajem, w którym dokument techniczny Komisji Europejskiej, zawierający niewiążące prawnie wskazówki do praktycznego stosowania kryteriów dla deklaracji opisanych w rozporządzeniu 655/2013, został włączony do kodeksu etycznego branży reklamowej. Zawarte w nim treści ułatwiają m.in. rozumienie i interpretację kryteriów takich jak uczciwość, prawdziwość udzielanych informacji czy świadomość podejmowanych decyzji. Bez znajomości tego dokumentu nie jest możliwe właściwe tworzenie, ale też ocena deklaracji marketingowych w odniesieniu do ogólnej prezentacji produktu kosmetycznego.
Rozmowy na temat rozszerzenia Kodeksu Etyki Reklamy o regulacje dla sektora kosmetycznego trwały od kilku miesięcy. Jeszcze w 2019 r. zgłosiliśmy prośbę, a właściwie zasygnalizowaliśmy konieczność włączenia dokumentu technicznego dotyczącego deklaracji marketingowych do Kodeksu Etyki Reklamy. Formalnie dokument ten zawiera niewiążące prawnie wskazówki, więc włączenie go do kodeksu znacząco podnosi jego rangę, ale też wzmacnia znaczenie samoregulacji w otoczeniu prawnym naszej branży. Jesteśmy pewni, że także firmy będą go bardziej respektować, a zyska na tym całe otocznie reklamowe w Polsce – mówi Blanka Chmurzyńska – Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.
Dokument stanowi też praktyczne narzędzie dla arbitrów oceniających przekazy reklamowe z branży kosmetycznej. Mamy nadzieję, że te wytyczne będą przez nich brane pod uwagę, mogą bowiem diametralnie zmienić rozumienie niektórych przekazów, na które została złożona skarga.
Polska Rada Reklamy to druga organizacja branżowa w Europie, która podjęła się tego zadania. Jako pierwsi zrobili to Francuzi – organizacja francuska ARPP w porozumieniu z branżową organizacją FEBEA (https://www.arpp.org/the-arpp/).
Branża kosmetyczna z nowymi zapisami w Kodeksie Etyki Reklamy