Jesteś tutaj:

6. Seminarium „Dobre Praktyki Reklamy Kosmetyków”

Już po raz 6. Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego zgromadził liczną reprezentację przedstawicieli firm kosmetycznych na organizowanym przez nas seminarium „Dobre Praktyki Reklamy Kosmetyków”. Całodniowe szkolenie odbyło się 23 marca 2016 roku w Rezydencji Klonowa-Belweder w Warszawie. Wzięło w nim udział ponad 110 osób.

Seminarium obejmowało najważniejsze i najbardziej aktualne zagadnienia dotyczące deklaracji marketingowych, w tym:

  • przygotowania do raportu Komisji w sprawie zgodności rynku z kryteriami prawnymi,
  • audyt rynku reklam, który przeprowadziła europejska organizacja European Advertising Standards Alliance jesienią 2015,
  • kryteria Komisji dla deklaracji „free from” oraz „hipoalergiczny”,
  • debatę nt. stosowania deklaracji „free from” w sektorach spożywczym i kosmetycznym,
  • problemy w nadzorze nad komunikacją produktów kosmetycznych, jakie występują na polskim rynku.

Seminarium otworzyła Blanka Chmurzyńska-Brown, Dyrektor Generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, przedstawiając udział Polski oraz Związku w przygotowaniach do raportu Komisji ws. zgodności rynku z kryteriami dla deklaracji oraz audycie przeprowadzonym przez EASA jesienią 2015.

Pani Maria Tsoumou, reprezentująca European Advertising Standards Alliance przedstawiła wyniki audytu rynku reklam przeprowadzonego przez EASA jesienią 2015. Polska, jeden z sześciu krajów, które wytypowano do audytu uzyskała na tle innych państw bardzo dobre wyniki – wszystkie wątpliwe przypadki zostały wyjaśnione. Marii Tsoumou poprowadziła także warsztat przedstawiający przykłady reklam zakwestionowanych przez krajowe organizacje samoregulacji reklamy (w Polsce przez Radę Reklamy) oraz metodologię oceny.

Dalsza część seminarium poświęcona była nowym kryteriom Komisji Europejskiej dotyczącym deklaracji  „free of” oraz hipoalergiczności, które przedstawiło Biuro Związku: Ewa Starzyk, Monika Grzybowska oraz Marta Tumanowicz.  Wykład ten stanowił wstęp do dyskusji  na temat stosowania deklaracji ‘nie zawiera’ w sektorach spożywczym i kosmetycznym. W panelu dyskusyjnym moderowanym przez Panią Blankę Chmurzyńską-Brown udział wzięli: Pan Andrzej Gantner – Dyrektor Generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności, Pani Monika Rzepka –  Szef Działu Technologiczno-Wdrożeniowego Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris Sp. z o.o., Pani Anna Frydrych –  Scientific & Regulatory Manager w firmie Cederroth Polska S.A., Pani Magdalena Hajduk-Naklicka –  właściciel firmy Aromeda Sp. z o.o. oraz Pani Iwona Białas – Safety Assessor w CosmetoSAFE Consulting. Uczestnicy panelu byli zgodni co do tego, że sektor kosmetyczny znalazł się w trudnej sytuacji – z jednej strony użycie deklaracji „free from” obejmuje coraz większą część rynku kosmetycznego, z drugiej kryteria Komisji dla deklaracji „free from” wprost wskazują, że niektóre występujące szeroko na rynku deklaracje (jak „nie zawiera parabenów”, czy „nie zawiera alergenów”) nie powinny być stosowane. Użycie deklaracji „free from” generuje wiele problemów dla samego sektora kosmetycznego: rosną koszty produkcji, masowe wycofywanie określonych konserwantów (np.  parabenów) powoduje wzrost ekspozycji konsumentów na inne i może wywoływać wzrost liczby działań niepożądanych na rynku (np. „wzrost liczby uczuleń na MIT i w efekcie planowane ograniczenia prawne). Ponadto, stosując szeroko deklaracji „nie zawiera”, których wiele ma swoje źródło w nierzetelnych doniesieniach medialnych, sektor traci wiarygodność w obronie przed takimi doniesieniami. Doświadczenia sektora spożywczego wskazują, że trendy rynkowe są bardzo silne i aby je zmienić, może okazać się niezbędne wsparcie ze strony instytucji ustawodawczych i nadzorujących poprzez odpowiednią komunikację i edukację adresowaną do mediów i konsumentów.

Kolejna część seminarium poświęcona była problemom nadzoru nad komunikacją produktów kosmetycznych na polskim rynku. Wykład poświęcony ramom prawnym komunikacji produktu i „deklaracjom z pogranicza” zaprezentowany przez Ewę Starzyk oraz Katarzynę Kornatę – Safety Assessora w Dr Koziej Sp. z o.o. Sp. k. był wstępem do warsztatów praktycznych. Podczas warsztatów moderowanych przez Pana Łukasza Pyzioła, Dyrektora Działu Nauki, Badań i Rozwoju w  Cederroth Polska S.A. Zadaniem uczestników była szczegółowa analiza przykładów komunikacji produktów kosmetycznych z punktu widzenia nadzoru oraz sektora. Poszczególne grupy warsztatowe prowadzili Eksperci Grupy Roboczej Claims Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego: Katarzyna Pękala, Loreal Polska Sp. z o.o., Marta Pawłowska, Nano-Tech Polska Sp. z o.o. Sp. k., Monika Granecka, Nepentes Pharma Sp. z o.o., Łukasz Pyzioł, Iwona Białas, Katarzyna Kornata, Monika Grzybowska oraz Marta Tumanowicz.

Nadchodzące wydarzenia

Dołącz do nas

Dołącz do nas i napisz z nami kolejne rozdziały historii Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego!