W ostatnim czasie zgłaszaliście Państwo problemy z uzyskaniem certyfikatów GMP od Inspekcji Sanitarnej na potrzeby eksportu kosmetyków do Chin z wyłączeniem testów na zwierzętach. Certyfikat jest niezbędny do eksportu polskich produktów kosmetycznych na rynek chiński po zmianach legislacyjnych, które nastąpiły na tamtym rynku 1 maja br. Chiny zwolniły importerów z konieczności badań na zwierzętach kosmetyków wprowadzanych na tradycyjny rynek chiński. Zamiast tych badań strona chińska zażądała certyfikatu GMP wydanego przez organy nadzoru.
Dialog w okresie wakacyjnym nie był łatwy, ale dziś możemy donieść Państwu o sukcesie i postępach w sprawie. W sierpniu br. rozmowy z Głównym Inspektoratem Sanitarnym w sprawie opracowania procedury wydania oraz wzoru certyfikatu GMP (Dobrej Praktyki Produkcji EN ISO 227116-2009) przybrały na sile, a my przedstawiliśmy konkretny wzór treści tego dokumentu.
W argumentacji zaznaczyliśmy, że certyfikat GMP jest warunkiem koniecznym do wprowadzenia produktów kosmetycznych na tradycyjny rynek chiński. Bez certyfikatu, którego treść będzie dostoswana do wymagań chińskich władz, oraz bez sprawnej procedury ich wystawiania – polska branża kosmetyczna traci konkurencyjność względem innych zachodnich rynków.
Zwróciliśmy również uwagę, że uzgodniona wcześniej procedura – w której Państwowa Inspekcja Sanitarna, za odpowiednią opłatą oraz po przeprowadzonym audycie, miała wystawiać przedsiębiorcom dokument, który poświadczał zgodność z Dobrą Praktyką Produkcji (GMP) – nie funkcjonowała sprawnie.
Dokument, który Państwo otrzymaliście, nie był akceptowany przez chińskie władze. Ponadto niektóre powiatowe stacje sanitarno-epidemiologiczne odmawiały jego wystawienia.
Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego zaproponował treść certyfikatu, która powinna być przez stronę chińską uznana. GIS ocenił ją pozytywnie i skierował do wewnątrzbranżowych akceptacji. Dołożymy wszelkich starań, aby przeprowadzić je możliwie jak najszybciej. Nie ma wątpliwości, że to my, KosmetyczniPL, jesteśmy liderem takich projektów dla branży, ale musimy włączyć w proces innych uczestników rynku.
Nasza propozycja ułatwi eksport rodzimych kosmetyków nie tylko firmom zrzeszonym w Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego, ale całej branży. Tak rozumiemy naszą misję i tak od lat działamy.