Nowe propozycje regulacji są skutkiem ostatnich opinii Komitetu SCCS dla powyższych składników. Projekt rozporządzenia przewiduje następujące zmiany:
- BHT (CAS: 128-37-0) nie jest obecnie regulowany. Komisja proponuje wprowadzenie ograniczeń w jego stosowaniu w płynach do płukania ust (0,001 %), pastach do zębów (0,1%) oraz innych produktach kosmetycznych (0,8 %), zgodnie z opinią Komitetu SCCS (SCCS/1636/21).
Przewidziane terminy przejściowe dla BHT to:
- 6 miesięcy na wprowadzanie produktów do obrotu,
- 12 miesięcy na udostępnianie na rynku produktów niezgodnych po wejściu w życie rozporządzenia.
- Acid Yellow 3 (CAS: 8004-92-0) nie jest obecnie regulowany. Projekt przewiduje wprowadzenie ograniczeń w stosowaniu barwnika w nieutleniających produktach do farbowania włosów do maksymalnego stężenia 0,5%, zgodnie z opinią SCCS (SCCS/1631/21).
Przewidziane terminy przejściowe dla Acid Yellow to:
- 6 miesięcy na wprowadzanie produktów do obrotu,
- 12 miesięcy na udostępnianie na rynku produktów niezgodnych po wejściu w życie rozporządzenia.
- HAA299 (CAS: 919803-06-8) nie jest ujęty w załącznikach do rozporządzenia kosmetycznego 1223/2009/WE. Procedowane rozporządzenie ma na celu dodanie HAA299 jako nowego filtra UV do załącznika VI – w obu formach: nano i nie nano. Proponowane maksymalne stężenie to 10% dla obu form. Dla formy nano – dodatkowe ograniczenie: nie będzie mógł być stosowany w produktach mogących prowadzić do wdychania substancji. Dla formy nano wskazano wymagania co do czystości (≥ 97 %) oraz median particle size D50 (50 % of the number below this diameter): ≥ 50 nm of number size distribution. Zastosowanie jednocześnie w produkcie formy nano i nie nano filtru HAA299 nie powinno przekraczać łącznie 10%.
- Homosalate (CAS: CAS: 118-56-9) aktualnie regulowany jest przez załącznik VI poz. 3 rozporządzenia 1223/2009 (maksymalne stężenie w produkcie gotowym równe 10%). Komisja proponuje obniżenie dozwolonego stężenia, zgodnie z opinią SCCS (SCCS/1622/20). Projekt wprowadza ograniczenie dla Homosalate w face products with the exception of propellent spray products w maksymalnym stężeniu 7,34%.
Przewidziane terminy przejściowe dla Homosalate to:
- 24 miesiące na wprowadzenie produktów do obrotu,
- 30 miesięcy na udostępnianie na rynku produktów niezgodnych po wejściu w życie rozporządzenia.
Pierwotnie zaproponowane zostały krótsze terminy przejściowe dla Homosalate, tj. 6 miesięcy na wprowadzanie do obrotu i 12 miesięcy na udostępnianie na rynku. Związek w instrukcji dla przedstawiciela PL na spotkanie CPWG w marcu br. postulował, aby wydłużyć proponowane terminy przejściowe. Przedstawiciel PL na spotkaniu CPWG poparł nasz wniosek. Cosmetics Europe również przedstawiło swoje argumenty za tym, aby terminy przejściowe były dłuższe.
- Resorcinol (CAS: 108-46-3) ujęty jest w załączniku III, poz. 22 rozporządzenia 1223/2009/WE. Zmiana dotyczy wprowadzenia korekty w dotychczasowych zapisach poprzez zmianę ostrzeżenia w produktach konsumenckich: „nie stosować do barwienia brwi i rzęs” na „nie stosować do barwienia rzęs” (do not use to dye eyelashes).
Link do tekstu rozporządzenia notyfikowanego do WTO: link
Link do aneksu rozporządzenia notyfikowanego do WTO: link
Jak pisaliśmy, przewidywany termin publikacji rozporządzenia to Q4 2022 r.