Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Strona korzysta z plików cookie. Dowiedź się więcej.
Zamknij
kosmetyczni.pl Linkedin kosmetyczni.pl Facebook
pl
en
23
lis
2020
Kosmetyczni.pl na Forum Branży Kosmetycznej 2020

19 listopada 2020 r., podczas pierwszego wirtualnego Forum Branży Kosmetycznej, dyrektor generalna związku, Blanka Chmurzyńska-Brown wzięła udział w debacie „Przyszłość rynku kosmetycznego, wyzwania i szane w erze post-Covid”. Wśród prelegentów znaleźli się również pan Leszek Kłosiński, Prezes Zarządu Oceanic, Michał Mróz, prezes Zarządu Inter-Vion, Adam Nitecki, Dyrektor Generalny, Consumer Products Division L'Oréal Polska i Krajów Bałtyckich, pan Prezes Henryk Orfinger, współwłaściciel Grupy Dr Irena Eris oraz Pan Michał Rudecki, Client Director, Nielsen Connect Polska.

Nasza dyrektor generalna na wstępie podzieliła się wnioskami z przeprowadzonego przez związek badania „Branża kosmetyczna vs. COVID-19”. Wskazała, że jedynie około 7% przedsiębiorców nie odczuło wpływu pandemii na swój biznes. Przede wszystkim dotknął ich zmniejszony popyt związany z zamknięciem sklepów i galerii handlowych. Przedsiębiorcy mieli również problemy z przerwanym łańcuchem dostaw. Wiele surowców czy komponentów do produkcji choćby opakowań pochodzi z Azji – zatrzymane zostały wszelkie dostawy. Wskazała jednak, że polskie firmy bardzo elastycznie zareagowały na nowe wyzwania. Bardzo wielu z nich rozpoczęło produkcję żeli wodno-alkoholowych, na które był wówczas ogromny popyt.

Pan Leszek Kłosiński – Prezes Oceanic, w swojej wypowiedzi dodał z kolei, że wśród ogromnych trudności, z którymi wciąż borykają się firmy, można przede wszystkim wymienić zapewnienie ciągłości pracy w sytuacji, kiedy wielu pracowników przebywa na zwolnieniach lub kwarantannach. Wyzwaniem jest również zapewnienie płynności finansowej w sytuacji, kiedy dostawcy skracają terminy płatności, a w skrajnych przypadkach wymagają przedpłat, natomiast odbiorcy wymagają coraz dłuższych terminów.

Pan Henryk Orfinger zgodził się z tą opinią, jednak podkreślił, że obecna sytuacja ma ogromny wpływ przede wszystkim na psychikę wszystkich, że na pracy zdalnej zdecydowanie cierpi kreatywność pracy i że niestety – mimo wrodzonego optymizmu – trudno mu dostrzec jakieś pozytywy aktualnej sytuacji.

Pan Adam Nitecki z L'Oréal Polska z kolei jasno stwierdził, że w przypadku tego kryzysu nie występuje efekt szminki. Można natomiast dopatrzyć się efektu e-szminki – gdyż sprzedaż kosmetyków do makijażu zanotowała dwucyfrowy wzrost w kanale e-commerce. Przy czym szminki akurat w tym zakresie sprzedają się zdecydowanie najgorzej. Bronią się jeszcze takie grupy produktowe jak mascary czy cienie do powiek – czyli upiększające te części twarzy, których nie zakrywa maseczka. Wspomniał również, że L'Oréal pracuje aktualnie nad filtrami do kamerek internetowych, które będą wirtualnie malować obiekt przed kamerką – ma to zdaniem L'Oréal utrzymać przywiązanie do rytuału używania makijażu.

Pan Michał Mróz podkreślił, że firma Inter-vion już od kilku lat prowadziła zmianę w kierunku organizacji zwinnej i szok lockdownu trwał u nich stosunkowo krótko. Chociaż praca zdalna w zespole nastawionym na pracę zdalną była dla nich ogromnym wyzwaniem.

Pan Michał Rudecki z Nielsen podkreślił, że w pandemii utrwaliły się trendy związane z ekologicznością, pozytywnym wpływem na środowisko i na zdrowie człowieka.

Ostatnie zdanie należało do Kosmetycznych.pl. W kilku zdaniach podsumowania Blanka Chmurzyńska-Brown podkreśliła, że mimo dość pesymistycznego wydźwięku całej debaty, na pewno da się dostrzec pewne pozytywy – nauczyliśmy się pracować elastycznie, zwinnie, odpowiadać natychmiast na potrzeby rynku. Zamiast skupiać się na niepowodzeniach należy widzieć dobre strony i sukcesy. Takimi są zapewne rozwój nowych, wydajniejszych sposobów współpracy w zespołach i szybsza decyzyjność.

Jak widać ze związkowego raportu dot. COVID-19, na wiele pytań przedsiębiorcy odpowiadali „nie wiem”, „trudno powiedzieć”. Nieprzewidywalna i krucha przyszłość to zapewne największa bolączka, która wpływa na osoby zarządzające firmami. Jaka będzie przyszłość sektora? Na co mamy wpływ, a na co nie?

Nie mamy bezpośredniego wpływu na makrogospodarkę. Nasz sektor zależy od dobrostanu konsumenta, a jego zasoby i zawartość kieszeni – od postawy rządu i postanowień w Brukseli dotyczących dostępu do środków pomocowych UE. Czy to odległe połącznie przyczynowo – skutkowe? Fundusz ożywienia UE i środki na walkę ze skutkami kryzysu będą mieć realny wpływ na pomoc przedsiębiorcom dotkniętym pandemią. W efekcie, kaskadowo, wpłyną na rynek pracy, a dalej na zaufanie konsumentów. Możemy szukać wpływu na drożne i zdrowe kanały dystrybucji, budować e-commerce, szukać krótszych łańcuchów dostaw opakowań i surowców (from global to local). Uważać na płynność finansową przy niskich wolumenach zamówień i zapaść w sprzedaży oraz dwucyfrowych spadkach w segmencie makijażu i tzw. „kolorówce”. Brak inwestycji, które teraz „przejadamy” ratując płynność finansową – to są bolączki, na które nie mamy wielkiego wpływu, ale możemy minimalizować negatywne ich skutki.       

A na co mamy wpływ? Na zarządzanie szybszą niż kiedykolwiek zmianą, bezpieczeństwo pracowników, portfolio produktów – i w tym pomaga związek. Rynek jest w stanie wojny. A więc jakakolwiek zmiany legislacyjne, teraz wprowadzane przez rząd w Warszawie czy też przez Komisję w Brukseli, są niebezpieczne – mogą zachwiać funkcjonowaniem firm. Taką będzie ustawa o zawodzie farmaceuty, uderzająca w apteczny kanał dystrybucji czy też wytyczne KE dotyczące żeli  antybakteryjnych, wymierzone teraz, w szczycie pandemii, w ich oznakowanie i dostępność na rynku. Nie zmieniamy zasad gry, gdy jest ona w toku. Pozytywy? Eksport i jego dynamiczny rozwój – rosnący 6% index tylko w 6 M 2020 – eksport to dziś koło ratunkowa dla firm borykających się z trudnościami w Polsce. O tym mówi nasz najnowszy raport Kosmetycznych.pl, Polish Cosmetics Market 2020

Chmurzyńska podkreśliła również, że mimo trudnego roku związek wciąż się rozwija i przyjmuje nowe firmy członkowskie. To pokazuje, że w tych trudnych momentach przedsiębiorcy potrzebują wsparcia informacyjnego bardziej niż kiedykolwiek, chcą dzielić się wiedzą i czerpać siłę z bycia w grupie. W obecnej izolacji mimo wszystko ludzie potrzebują czuć się częścią wspólnoty.

Tagi

Zobacz więcej tagów